Posted by: mozaman75 | 24 Mac 2012

Waktu Membisikkan Kata

Perspektif hidup

 

 

 

 

 

 

 

 

Salam pengunjung setia Secangkir Madu. Dalam usaha penulis mengemas kotak-kotak yang mengandungi dokumen-dokumen lama, penulis telah terjumpa secebis sajak yang penulis karang semasa menuntut di universiti satu waktu dahulu. Satu sajak yang ditulis sebagai suntikan semangat tatkala berdepan dengan tekanan menjadi seorang pelajar jauh di perantauan. Ingin penulis berkongsi dengan pembaca semua agar dapat menjadi penguat dan pencetus semangat dalam menempuh kehidupan sehari-harian. InsyaAllah.

…………………………………………………………………….

Waktu membisikkan kata
Teruskan langkahmu
Yang menang atau yang kalah
Aku akan berlalu

Sekarang aku di sini
Menatap keperibadianmu
Yang riang atau yang curiga
Tanpa berasa hampa

Sekarang aku di sini
Memimpinmu ke jarak jauh
Di kala kau diam
Aku tidak menunggu
Di kala kau menukar pedoman
Aku tidak keliru

Waktu membisikkan kata
Hangatkan citamu
Ke arah maju
Gesaan atau wawasan
Aku tetap ke hadapan

…………………………………………………………………….

Ikhlas,
Zaid Rindu
Arau, Perlis
1 Oktober 1993


Tinggalkan Jawapan

Kategori

