Posted by: mozaman75 | 30 Jun 2014

CINTAI AL QURAN

Ramadan tiba lagi dan penulis ingin mengucapkan Ramadan Mubarak kepada semua pembaca setia Secangkir Madu. Semoga puasa dan ibadah lainnya yang kita persembahkan dalam bulan yang penuh barakah ini akan menjadi lebih baik dari tahun-tahun yang terdahulu.

Bulan Ramadan adalah bulan Al Quran. Dari sudut sejarah penurunan Al Quran, para ilmuan menyebutkan bahawa Al Quran diturunkan dalam dua peringkat. Peringkat pertama, Al Quran diturunkan daripada Luh al Mahfuz iaitu di sisi Allah ke Baytul Izzah (langit dunia). Dalam peringkat ini Al Quran diturunkan secara sekaligus pada malam Laylatul Qadr iaitu malam paling utama dalam salah satu malam di dalam Ramadan. Peringkat yang kedua adalah dari Baytul Izzah kepada Rasulullah SAW melalui perantaraan Jibril (AS) yang diturunkan secara beransur-ansur selama hampir 23 tahun. Wahyu pertama yang diturunkan adalah daripada Surah Al ‘Alaq ayat 1 hingga 5 dan disampaikan oleh Jibril kepada Baginda SAW pada 17 Ramadan.

Dinyatakan melalui satu hadis sahih daripada Ibnu ‘Abbas R.A yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, “Jibril AS menemuinya (Nabi SAW) pada setiap malam di bulan Ramadan hingga ia berlalu. Nabi SAW memperdengarkan bacaan Al Quran kepadanya.” Inilah rutin yang dilakukan oleh Nabi SAW pada bulan Ramadan di mana baginda memeriksa bacaan serta hafalan di hadapan Jibril AS.

 

Wahyu Allah SWT

Tanggungjawab seorang Muslim bukan sekadar membaca Al Quran tetapi perlu menghayati dan mengamalkan Al Quran sebagai rujukan dan pimpinan dalam hidup kita. Selain sebagai rujukan dan manual hidup kepada setiap Muslim, Al Quran menawarkan perkara berikut kepada pencinta-pencintanya:

1.    Pahala berlimpah

Rasulullah s.a.w bersabda:

“Sesiapa yang membaca satu huruf dari kitab Allah (Al Quran), maka baginya kebaikan, dan kebaikan sepuluh (kali ganda) sepertinya. Aku tidak katakan “Alif Lam Mim” itu sebagai satu huruf, akan tetapi “Alif” adalah satu huruf, “Lam” adalah satu huruf dan “Mim” adalah satu huruf.”

(Hadis riwayat Imam al-Tirmizi).

Ramai yang mengeluh kerana tidak mahir membaca Al Quran. “Bagaimana nak dapat pahala???” bentak mereka di dalam hati. Barangkali hadis berikut menenangkan mereka:

“Orang yang membaca al Quran sedangkan dia mahir/fashih sesuai hukum tajwidnya, maka dia akan ditempatkan bersama para malaikat yang mulia; sedangkan orang yang membaca Al Quran, sedangkan dia tergagap-gagap atau tersangkut-sangkut (kerana tidak mahir) membacanya maka dia mendapat dua pahala”.

(Riwayat al Bukhari dan Muslim).

Bagi orang yang tidak mahir dikurniakan 2 pahala iaitu satu pahala atas bacaannya dan satu lagi atas kesabaran dan kesungguhannya untuk membaca Al Quran biarpun tidak mahir.

2.    Al Quran sebagai talian hayat di Akhirat

Al Quran memberikan talian hayat kepada “sahabat-sahabatnya” di akhirat kelak. Rasulullah SAW pernah bersabda:

“Bacalah Al Quran kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat kepada sahabatnya (pembacanya).”

(Hadis riwayat Imam Muslim).

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda:

“Puasa dan Al Quran itu akan memberikan syafa’at kepada hamba di hari kiamat. Puasa akan berkata, ‘Ya Rabbi, aku telah menghalanginya dari makan dan syahwat, maka perkenankanlah aku memberikan syafa’at untuknya.’ Sedangkan Al Quran akan berkata, ‘Ya Rabbi, aku telah menghalanginya dari tidur di malam hari, maka perkenankanlah aku memberikan syafa’at untuknya.’ Maka Allah Swt. memperkenankan keduanya memberikan syafa’at.”

(HR Imam Ahmad dan Ath-Thabrani).

3.    Dengar pun ada habuannya

“Dan apabila dibacakan Al Qur’an, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat”

(Surah Al-A’raf: 204).

 

HOLY QURAN

 

Kalaupun tidak sempat membaca, didiklah diri kita sifat suka mendengar bacaan al Quran samada menerusi TV, Radio ataupun membeli CD dan Kaset bacaan al quran yang dijual merata-rata. Pelaburan ini pasti berbaloi!


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: